80 years after

80 years after

110 x 245 x 4 cm, © 2017, prijs op aanvraag
Tweedimensionaal | Schilderkunst | Acryl | Op doek
Met het schilderij wil ik vooral het gevoel overbrengen wat de gevolgen zijn van de burgeroorlog in Syrië, niet alleen voor het land zelf, maar ook op wereldwijde schaal. Terwijl de Arabische lente als een golf over de Arabische landen rolt, blijken deze wassende golven zich te ontpoppen tot bloederige burgeroorlogen. In Syrië worden diverse groeperingen tegen elkaar uitgespeeld op grond van hun religie of afkomst. De grootmachten beginnen zich te mengen in de strijd omdat zij een oorlog voeren tegen het terrorisme en laten die zich nu juist ook begeven met hun eigen Kalifaat in onder andere Syrië.  Het schilderij is in symbolistische stijl geschilderd en verteld over de strijd naar buiten en tegen het eigen volk. De Arabische lente wordt zichtbaar aan de hand van de wankelende ‘hand van Fatima bloemen’. De drie-eenheid soldaten staan voor moord op tegenstanders, onderdrukking van het volk (de sluier) en aanslagen in het buitenland. Terwijl de zon ondergaat ten teken van de duistere periode, zijn de gevolgen ook merkbaar in het westen. De aanslag op het kantoor van Charlie Hebdo stelt onze vrijheid van meningsuiting ook ter discussie. In ons eigen land lijkt het antisemitisme weer te groeien. Vele boten vol vluchtelingen maken de overtocht via de Middellandse zee in de hoop (anker) op een betere toekomst. De grootmachten Amerika en Rusland staan weer recht tegenover elkaar, Amerika grijpt in met veel pracht en praal. Rusland legt de sikkel om de nek van Amerika door de zittende president Assad te steunen. Picasso maakte in 1937 zijn werk Guernica over de bombardementen tijdens de Spaanse burgeroorlog op het plaatsje Guernica, dit schilderij vertelt 80 jaar na dato dat er in de wereld helaas niet veel veranderd is. Acryl op doek
Formaat: 245 x 110 x 4 cm
Jaar: 2017